fredag den 1. januar 2010

Aboriginals - indfødte til pynt?

Fredag den 1. januar 2010:

Når man bevæger sig rundt i Australien, mærker man hurtigt, at den oprindelige befolkning – The Aboriginals spiller en meget væsentlig rolle i landets turistindustri. Det er musikken, dansen og kunsten man ser alle steder, og turisterne er vilde med det! Men hvad er det egentlig for et folk? Jeg bryder mig egentlig ikke om at aboriginals med krigsmaling – der nærmest mekanisk slår to stykker træ sammen, mens de lader sig fotografere at de mange turister. Og når den didgeridoo-spillende musikant bliver nød til at tilsætte det hele med elektroniske lyde og trommemaskiner, så mener jeg de har solgt en del af deres sjæl.

Jeg snakkede med en britisk gæt på hotellet, da jeg kom hjem. Han vidste en del om de indfødte, og er kommet i Australien i mange år, da han 30 årige datter bor her. Han fortalte, at de reelt set kun havde turismen som levebrød, og at de egentlig selv valgte om de ville male aboriginal-kunst, kaste med boomerang eller spille musik – alt er bedre end at være hjemløs og fordrukken!
Og sandheden er da også at de fleste hjemløse og fordrukne personer man ser i bybilledet faktisk er aboriginals.

Jeg fik nogle skræmmende ting at vide om deres skæbne i dette århundred – f.eks. førte den australske regering fra 1911 til efter krigen en politik, der havde til formål at reducerer og udvande den abeoriginalske kultur. De fjernede simpelt hen aboriginal babyer og børn fra deres mødre og placerede dem på børnehjem eller i pleje ved hvide familier. Først efter 2. verdenskrig blev praksis for indfødte børns fjernelse ændret. Mere end 100.000 børn blev fjernet og placeret i hvide familier.

Oprindelig havde de indførte status som dyreliv, og havde ingen rettigheder i samfundet. Først i 1967 bliver der gennemført en lov der for første gang gør Australiens indfødte til fuldgyldige borgere med stemmeret.

I dag kæmper de så mod at blive slugt af velfærdssamfundet farlige monster af druk, narko og rodløshed. Kæmper for at fastholde den identitet og kultur, der er deres men truet. Spørgsmålet er bare om turisterne ikke glemmer den kulturelle side af sagen, når de står og fedter med deres softice på det mondæne havnemiljø i Sydney og lader sig underholde at de sjove mennesker med maling på kroppen? Jeg er desværre slet ikke i tvivl om, at aboriginal-kulturen er til pynt og et eksotisk indslag midt i storbyens glas og stål.
Briten der satte mig ind i aboriginal-kulturen endte sit foredrag med et åbent spørgsmål til mig; ”Hvordan har I danskere det med jeres egne Aboriginals – grønlænderne?”

Lidt eftertænksom fakta:

  • Aboriginals udgør kun 2% af befolkningen
  • De lever ca. 15-20 år mindre end den hvide befolkning.
  • Aboriginals udgør 21% af dødsfald i politiets varetægt
  • De fleste af de 260 oprindelige aboriginal-sprog er nær uddød

9 kommentarer:

  1. Tak for dine stærke tanker. Jeg kan mærke at du virkelig har været eftertænksom og brug tid på at skrive dit indlæg om de aborigine. Mange tak for det. Jeg føler at alt for få tourister tænker nærmere over det absurde i at australiens indfødte befolkning visse steder (mest i storbyerne) som du skriver er blevet til pynt!

    Læs min bog som udkommer senere på året (cirka midt i oktober 2010). Den hedder: "I Drømmenes spor" og er en anderledes rejseberetning om en ung dansk kvindes (mig) rejse ind i det aborigine australien. Det er en rejseberetning som indeholder mange møder og tanker omkring de aborigine og deres morderne liv.
    Mvh. Marie Aagaard Larsen

    SvarSlet
  2. Hej Marie

    Du har helt ret i at jeg havde en række stærke oplevelser med aboriginals på min gennemrejse i Australien. Især i området omkring Darwin mødte jeg mange stakler, der til trods for deres placering på den nederste del af den sociale rangliste alligevel havde bibeholdt en stolthed og ukuelig kærlighed til landet.

    Jeg vil holde øje med din bog - glæder mig til at læse om dine oplevelser.

    mvh Jesper

    SvarSlet
  3. Kære Jesper,

    Tak for dit svar og tak for at få øje på stoltheden og ukueligheden i de australske aboriginere!

    Så er min bog: "I Drømmenes Spor" udkommet og kan allerede nu købes på forlaget: ww.veramente.dk

    Fra december 2010 kan den envidere bestilles i alle landets boghandelere.

    De bedste hilsner Marie Aagaard Larsen

    SvarSlet
  4. What's up i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this post i thought i could also make comment due to this sensible piece of writing.
    hardwood floors

    Feel free to surf to my web site :: engineered hardwood floors

    SvarSlet
  5. If some one wants to be updated with most up-to-date technologies then he must be visit this web site and
    be up to date all the time.

    Feel free to surf to my site :: house keeping agency
    My web site > maid services

    SvarSlet
  6. This piece of writing will help the internet visitors for setting up new website or even a blog
    from start to end.

    My web-site chemical treatment

    SvarSlet
  7. I got this web site from my pal who informed me regarding this web page
    and at the moment this time I am browsing this site and reading very informative articles or reviews at this place.


    Here is my website credit report repair

    SvarSlet
  8. It's genuinely very complex in this active life to listen news on TV, so I only use the web for that purpose, and get the most up-to-date news.

    Feel free to surf to my blog; culinary institute

    SvarSlet
  9. Hello my loved one! I want to say that this article is amazing, great written and come with almost all vital infos.
    I would like to look extra posts like this .

    my blog; Commercial Led Lighting

    SvarSlet