tirsdag den 19. januar 2010

Mamas Tropical...

Tirsdag den 19. januar 2010;

Så er jeg efter en meeeget lang flyrejse ankommet til Fiji. Her er vi 12 timer foran Danmark, så alt er vendt på hovedet. Her er meget varmt og det regnede i går siger de lokale. Men i dag er vejret forholdsvis stabilt.
Efter en lille forsinkelse i Brisbane indhentede piloten den tabte tid, så jeg ankom til Nadi (udtales Nan-di) kl. 15.40 lokal tid. I Brisbane blev jeg endnu engang gennemtjekket af sikkerhedskontrollen, der støvsugede både mig og min bagage for eksplosiver. Det skal jeg åbenbart testes for hver gang – det er bombesikkert:)
I Brisbane skulle jeg tage air-train for at komme fra domestic til international lufthavn. Men billetten var betalt, så det var med til at slå ventetiden ihjel. Ved ankomsten til Nadi, var modtagehallen fyldt med lokale folk, der dansede og spillede musik. Jeg blev budt velkommen med en halskæde af muslinger. Hvis de havde vidst, at jeg allerede på forhånd havde booket et hotel, havde jeg nok ikke fået en...

Jeg havde booket plads i Nadi på Tropic of Capricon, som er et budgetsted for backpackers. Jeg blev hentet gratis i lufthavnen, hvor jeg stod flankeret af mænd med skoerter (sådan er deres nationaldragt vist) og mange bruger åbenbart også denne klædningsdragt i dagligdagen. Herefter blev jeg kørt ud til Mamas Tropical, som stedet bliver kaldt i folkemunde. Det kan jeg godt forstå. Tropic of Capricon ledes af en matrone af en fiji-lady, der kun kaldes Mama. Hun er smilende og en hver hjemves-ramt backpackers drøm om en moderertatning. Her er internet – og det foregår ved en maskine ved Mama, som betyder, at man næsten skal sidde på skødet af hende.
Mamas Tropical ligger lige ud til en vidunderlig strand og alt emmer af tropisk paradis. Men allerede i morgen har jeg bestil fly til Taveuni, der er en ø østpå. Den bliver kaldt the Garden Island, og Mama var henrygt, da fortalte det, da hun selv er fra den ø. De fleste backpackere tager nu nordvest på hvor Cast Away Island er – den kaldes sådan fordi Cast Away filmen med Tom Hanks blev optaget der.
Jeg har dog et helt andet projekt på Fiji, idet jeg altid har drømt at stå på datolinjen – 180 grader meridianen. Jeg vil simpelt hen stå med det ene ben i i dag og det andet i i går:-) Can´t wait!! Desuden kan øen også prale af at være kulisse til den film, som jeg selv som 15 årig så med stor interesse (noget med hed elskov i vandkanten)- nemlig ”Den blå lagune”

Der var gået et vandrør i mit hotelværelse, men Mama sagde bare, at så måtte jeg jo bo hos hende privat. 3 minutter fra hotellet er nu blevet installeret i gæsteværelset og jeg har fået udleveret nøgler til hele huset.... Mamas dreng bor her også, og vi er jævnaldrende! Hvad årsagen til han stadig bor hjemme er ved jeg ikke – men Mama mener nok ikke han er klar endnu til at flyve fra reden. Jeg kunne jo konstatere, at jeg ogsaa snart skulle hjem og bo ved mama:)

Fra i morgen er det intet Internet,- men selvfølgelig vil der komme opdateringer, når jeg er tilbage i Nadi eller evt. Brisbane.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar